Showbyznys

22. března 2015 17:28

Petr Cífka

5 důvodů, proč byl Ayrton Senna génius

V sobotu by Ayrtonu Sennovi bylo 55 let. Proč na něj celý svět vzpomíná i dvě dekády po jeho tragické smrti?

Ayrton Senna byl posledním jezdcem Formule 1, jehož život vyhasl na závodním okruhu. Po něm přijaly organizační složky celou řadu opatření, které zachraňují jezdcům životy a z původních smrťáků dělají maximálně otřesy mozku a zlomeniny. Velkou cenu San Marina roku 1994 lze označit jako největší černou kroniku v historii Formule 1. Den před Sennovým životem zemřel během kvalifikací rakouský pilot Roland Ratzenberger. V Sennově monopostu po osudové nehodě našli rakouskou vlajku. Brazilský mistr volantu ji chtěl v případě svého vítězství rozvinout při čestném kolečku...

Mnozí si ho pamatují jen coby fenomenálního pilota, ale na velikost jeho srdce a charitativní počiny se zapomíná, možná také proto, že se jimi Senna nijak nechlubil. Naopak se je snažil co nejvíc tajit, aby jeho jméno bohulibé projekty co nejméně ovlivňovalo.

Formule 1 je dnes čím dál tím předvídatelnějším sportem, který je o technice samotných strojů a případném kličkování mezi novými a novými regulemi či nařízeními. Piloti sehrávají v elektronikou řízených vozech čím dál tím menší roli. I proto Sennova hvězda září dál, nepochybně i proto, že vyhasla příliš, příliš brzy. Řada Sennových mistrovských kousků ovšem snese nejpřísnější měřítka i necelých jedenadvacet let po jeho smrti.

1. Během závodění byl jako stroj

V rozhovorech přiznával, že během závodění nemyslí vůbec na nic. Jako by prý jel tunelem a nic nevnímal. Občas se dokonce do ježdění ponořil natolik, že si nebyl schopen vybavit žádné detaily dvouhodinového závodu. Jednou z "mimotělních" zkušeností, jak je Senna sám nazýval, byla kvalifikace v Monaku v roce 1989. Piloty na předních místech většinou dělí setinky až desetinky. Senna ovšem dokázal zajet o půldruhé vteřiny rychlejší kolo než jeho stájový kolega Alain Prost. Šlo o jedno z nejrychlejších kol na slavné městské trati vůbec a ani dnes z něj analytici nejsou moudří. Někteří označují Sennu za dokonalý stroj, on sám často hlásal, že s ním ve voze jezdí Bůh. Dost lidí si tím pozlobil, ale něco napřirozeného na jeho ježdění opravdu bylo.

2. Při mokru vedle něj ostatní vypadali jako amatéři

V devadesátých letech jsme za mistra mokré stopy bezesporu považovali Michaela Schumachera. Jakmile zapršelo, byl Schumacher i se slabším vozem k nezastavení a uděloval soupeřům lekce. Senna dělal totéž jen o pár let dříve. V Portugalsku v roce 1985, ve svém druhém závodě pro Lotus, nadělil mnohem zkušenějším pilotům minutu. Jezdil prý jako kdyby byla trať úplně suchá. Ve velké ceně Velké Británie v roce 1988 vyhrál na promočené trati, když to Alain Prost kvůli podmínkám vzdal a stěžoval si na ně u traťových komisařů. A pak je tu další anglický závod, tentokrát z roku 1993, kdy Senna deklasoval závodní pole bývalých i budoucích šampionů. Podle mnohých jeho nejlepší závod vůbec...

3. Vítězství pro něj bylo vším

Jeho rivalství s týmovým kolegou Prostem je nejen jedním z hlavních témat skvělého celovečerního dokumentu Senna, ale také důkazem jeho naprosté soustředěnosti na výsledek. Bylo známo, že se Senna raději nechal vystrčit z tratě, než aby se nechal předjet. V několika případech to byl pak právě on, kdo soupeře tzv. zavřel. a úmyslně se s nimi srazil, jen aby je nepustil dopředu. Formulím obětoval všechno – trávil s mechaniky v boxech dlouhé noci, měl nejlepší kondičku ze všech jezdců a hrozně se trestal za sebemenší chyby.

4. Uměl přiznat svoje chyby

A když už jsme u těch chyb. Jedním z nejkontroverznějších zákroků Sennovy kariéry byl jeho souboj s Prostem v Japonsku 1989. Ega obou jezdců se tu doslova střetla, když Prost v nájezdu do zatáčky Sennu zablokoval a Ayrton to do něj napral v plné rychlosti, aby ho odhodil z cesty. Prost skončil mimo trať a Senna s poškozeným autem dojel do boxů a proklestil se závodním polem k vítězství, jen aby ho diskvalifikovali za neprojetou zatáčku během souboje s Prostem. Jackie Stewart, další formulová legenda, ho tenkrát otevřeně kritizoval. Po roce od tohoto incidentu Senna Stewartovi zavolal domů a řekl mu, že měl pravdu. Opravdu to tenkrát nezvládnul a zachoval se sobecky. Nemůže s tím už dál žít, a proto svolá tiskovou konferenci, kde se týmu i Prostovi omluví. Nejdřív ale zavolal Stewartovi, který se jako jediný nebál mu to říct přímo do očí.

5. Nikdy nezapomněl na svoje kořeny

Senna a Brazílie, to jsou dvě nerozlučné body – dva partneři v nesmrtelném mileneckém vztahu. Ayrtonova smrt byla národní tragédií, jeho pohřeb tím největším v historii země. Jeho charita, která dnes pomáhá nejen brazilským, ale vlastně všem dětem na celém světě, aby získaly v životě svou šanci, je i více než dvacet let po jeho smrti důležitou a vzkvétající institucí. Brazilští závodníci jako Rubens Barrichello, Ricardo Zonta nebo Felipe Massa jsou důsledkem Sennovy popularity v jeho rodné zemi.

Sdílejte článek
Štítky smrt Formule 1 formule trať pilot jezdec Michael Schumacher Ayrton Senna Alain Prost Roland Ratzenberger závodní Jackie Stewart Grand Prix San Marina

Přečtěte si také